Hva er bedøvelse?

Bedøvelse hos tannlegen er legemidler som hemmer nervene slik at man ikke kjenner smerte, og gjør det mulig å gjennomføre viktig helsehjelp uten større ubehag.

Bedøvende midler kommer i væskeform og settes som oftest inn med en syltynn kanyle (nål) i tannkjøttet hvor behandlingen skal utføres. Bedøvelsen har full effekt etter ca. ti minutter, og varer i én til fire timer. Før behandlingen begynner vil tannlegen sjekke at bedøvelsen virker som den skal ved å presse lett på tannkjøttet.

Når bør jeg ha bedøvelse hos tannlegen?

Bedøvelse brukes ved behandlinger som kan være smertefulle, som ved trekking av tenner. Ved rutinekontroll eller tannrens utføres ikke behandling som skal gi pasient følelse av ubehag, ved disse behandlingene er det derfor ikke behov for bedøvelse.

Gjør det vondt å få bedøvelse?

Å få satt bedøvelse hos tannlegen skal ikke være vondt. Med fokus på smertefri behandling, og med nye metoder vil de fleste kun kjenne et lite stikk og lett press når bedøvelsesvæske sprøytes inn. Kvier du deg for stikket kan du spørre tannlegen om å bruke bedøvende krem eller spray først.

Hvilke typer bedøvelse fins, og hvordan fungerer de?

Mange av våre tannklinikker tilbyr betøvelsesmetodene: The Wand og Quicksleeper. Disse er digitale, svært skånsomme metoder som er godt egnet for de som engster seg for tannlegebesøket, eller rett og slett bare stikket.

Du kan føle deg trygg på at våre tannlegene alltid velger den beste typen bedøvelse for din behandling og dine behov.

• Lokalbedøvelse med sprøyte

Lokalbedøvelse med sprøyte er en effektiv og skånsom metode for å oppnå smertefri tannbehandling. Når du får bedøvelse er det ikke uvanlig å miste følelsen i deler av munnen, og noen ganger også lepper og tunge.

• The Wand

The Wand er en digital pumpe som gjør det mulig å sette bedøvelse på en svært skånsom og smertefri måte. Kanylen (sprøytespissen) er svært tynn, og kan knapt kjennes. Det tar noe lenger tid å sette bedøvelse med The Wand, da væsken overføres saktere enn ved vanlig sprøyte. Dette minsker også følelsen av trykk i tannkjøtt ved overføring. Med The Wand kan bedøvelsen settes mer presist, og det er svært sjelden at tunge og lepper bedøves.

• Quicksleeper

Som The Wand benytter også Quicksleeper en digital pumpe for å dosere bedøvelsesvæsken langsomt inn i vevet. Med Quicksleeper kan tannlegen styre hvor hurtig bedøvelsen blir tilført, og på den måten redusere presset. Kanylen (sprøytespissen) er svært tynn og roterer slik at stikket ikke kjennes. Denne metoden er svært skånsom, og smertefri.

Quicksleeper bedøver svært presist slik at du slipper du å miste følelsen i tunge og lepper.

• Krem og spray

Bedøvelseskrem og -spray er lett overflatebedøvelse som ofte brukes for å unngå å kjenne stikket fra bedøvelsessprøyte.

Jeg er redd for bedøvelse hos tannlegen, hva gjør jeg?

Det er helt vanlig å kvie seg for både bedøvelse og behandling. Fortell tannlegen eller tannpleieren din at du er engstelig, enten når du booker timen eller når du kommer til oss. Da kan vi sette av ekstra godt med tid, slik at vi kan ta det i ditt tempo og informere godt underveis. Det har skjedd store forbedringer innen tannhelse, og mye av behandlingen er nå langt på vei smertefri.

Visste du at…

Dersom nerven i tannen er død vil du ikke kunne kjenne smerte, og trenger ikke bedøvelse.

Beroligende midler og narkose

Om du lider av tannlegeskrekk (odontofobi) skal du vite at tannlegen har mulighet til å gi deg beroligende midler, eller utføre behandlingen mens du er i narkose. Narkose brukes også ved omfattende behandling som varer lenge og utføres av anestesilege.

Narkose er en bedøvelse som lammer hele kroppen slik at du faller i søvn og er ubevisst under behandling.

Vi anbefaler sjelden narkose, da det sjelden er nødvendig. Vi har flere tannleger med spesialkompetanse på odontofobi, som har hjulpet pasienter å håndtere sterk angst de har slitt med hele livet. Dette gjør vi blant annet gjennom samtaleterapi og gradvis tilvenning.

Kan jeg spise og drikke med bedøvelse?

Vi anbefaler å vente til bedøvelsen har gått ut før du spiser eller drikker. Med delvis lammet munn risikerer du å bite deg i tunge, lepper eller kinn, eller brenne deg på varm mat eller drikke.

Etter operasjon, som trekking av en visdomstann er det viktig at operasjonssåret får noen timer til å leges før du drikker eller spiser.

Hvem bør ikke ha bedøvelse hos tannlegen?

Noen kan reagere på bedøvelse. Har du allergier tar vi hensyn til dette og finner alternative løsninger.

Mange bedøvelsesmidler er tilsatt adrenalin for å begrense blødning. Dersom du ikke tåler adrenalin finnes det alternative midler helt uten adrenalin, som fungerer like godt.

Bedøvelse under graviditet

Gravide kan få lokalbedøvelse, men informer tannlegen din om at du er gravid så vi kan tilrettelegge best mulig.

Ønsker du å ta en prat? Ring din klinikk. Kontaktinformasjon finner du her.