Munntørrhet

Munntørrhet kan ha mange ulike årsaker: Bivirkning av visse medisiner, sykdom, stress, nervøsitet eller munnpusting. Det er også vanlig med munntørrhet når man blir eldre.

Munntørrhet øker risikoen for hull i tennene. Krydret mat og drikke brenner og svir oftere i en tørr munn. Risikoen for skader som f.eks sår i slimhinnen øker når det ikke produseres tilstrekkelig med spytt i munnen.

Langvarig munntørrhet er en alvorlig tilstand og det er viktig at vi får vite hvilke sykdommer du evnt har og hvilke medisiner du bruker. Vi tar også kontakt med din fastlege for å diskutere hvordan vi kan hjelpe deg best mulig.

Årsaker:

Medisiner

Mange medisiner påvirker utskillelsen av spytt fra spyttkjertlene som kan gi forandringer i sammensetningen av spyttet. Beroligende midler, allergimidler og vanndrivende medisiner kan gi nedsatt spyttsekresjon. Som regel vil dette være avhengig av dosen man tar, og den vil som oftest komme tilbake hvis man slutter å ta disse medisinene.

Sykdommer

Det er også flere sykdommer som kan gi munntørrhet, f eks revmatiske sykdommer, sykdommer i lever og bukspyttkjertel og visse hormonelle forandringer. Høy feber, underernæring og faste kan også påvirke utskillelsen av spytt. Strålebehandling i hode og halsregionen kan gi ekstrem munntørrhet. Ødeleggelsen av vev i spyttkjertlene kan i mange tilfeller gå tilbake, men mange pasienter er plaget av dette i årevis.

Alder

Det er vanlig med munntørrhet når vi blir eldre. Spyttkjertlenes funksjon reduseres, slik de fleste andre kjertler i kroppen forandrer natur med stigende alder.

Øvrige årsaker

Munnpusting forårsaker ofte munntørrhet. Andre årsaker kan være stress og nervøsitet.

Lindring og behandling

Det er to måter å gjøre dette på; enten stimulere til økt spyttsekresjon eller å bruke spytterstatninger.

De fleste føler at det er mest effektivt å stimulere spyttsekresjonen. Både søte og sure næringsmidler kan øke spyttmengden, men det anbefales ikke hvis du har egne tenner. Har du protese (gebiss) derimot kan dette være nyttig. Det beste alternativet for de fleste er å bruke sukkerfri tyggegummi og pastiller, samt fluortabletter, og dessuten å drikke mye vann. Den som tar fluortabletter pga munntørrhet kan med fordel ta 4-6 tabletter og fordele dem utover dagen, helst etter hvert måltid. Du bør kontakte oss for å få råd med hensyn til dette. Det finnes også spesialpreparater, syrlige pastiller eller sugetabletter og kunstig spytt. Alt dette kan kjøpes på apoteket.

Les mer om daglig munnpleie >>

Er det noe annet jeg bør vite om munntørrhet?

Ja, det er faktisk mulig å få stønad fra Folketrygden til tannbehandling i visse tilfeller. Hvis munntørrheten skyldes f.eks Sjøgrens syndrom eller bruk av legemidler, er det mulig å få stønad dersom dette har ført til økt kariesaktivitet.

Du må gi oss opplysninger som har betydning som sykdommer, medisiner el.l. Behandlingsplan med kostnadsoverslag lages av tannlegen basert på dine opplysninger røntgenbilder og evnt studiemodeller. Vanligvis er det også nødvendig med erklæring fra lege med diagnose og evnt en oppgave over de medisiner du tar som følge av sykdommer.